Fan Muşuru ?

şaft ?
Şaft ?
16 Ağustos 2021
Motul inject ile 3’Ü 1 arada temizlik
18 Ekim 2022

Fan Muşuru ?

termostat

Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Fan muşuru. Fan muşuru aracın üzerinde bulunan kendiliğinden devreye giren tüm fanlarda bulunmaktadır. Fan pervanesi intercool, motor soğutma radyatörü, klima radyatörü, araç elektronik beyinleri veya yağ soğutucuları v.b sistemlerin ısılarının stabil ısıda durabilmesini sağlamak için üretilmiş veya sistemlere eklenmiştir. Ancak fan pervanesinin otomatik olarak çalışmasını tetikleyecek bir aksam daha gerekmektedir. İşte bu aksam fan muşurudur.

Fan muşuru kullanıldığı sistemin özelliğine göre mekanik olarak değişebilir. Ancak çalışma prensibi aynıdır. Çalışan sistemin ısısının belirli bir sıcaklığı ulaşması sonucunda fanı aynı bir anahtar gibi tetikleyerek çalışmasını sağlar ve bu sayede ısının dengelenmesi kaçınılmaz olur. Fan muşuru fanı ne az çalıştırır nede çok tam dengede tutmalıdır sistemin ısı dengesi hep stabil kalabilsin.

Motor sistemi

Fan muşurunu aracın motor sistemi üzerindeki görevinden sizlere daha detaylı anlatmak gerekirse ne kadar önemli bir parça olduğunu sizde anlayacaksınız. Motor soğutma radyatörünün genellikle üzerinde bulunur. Motor soğutma sisteminde sıvının ısısına göre fanı tetikler ve bu ısının stabil kalmasını sağlar. Isının yükselmesi aracın hararet yapmasına veya radyatörün patlaması gibi sorunlar ortaya çıkarar. Isıyı fazla düşürmesi ise aracın yakıtının yükselmesine teklemesine performans kaybına ve ani düşüşler yaşatması neticesinde silindir üst kapağın çatlamasına neden olabilmektedir.

Özellikle turbo benzinli motorlarda motor soğutma radyatörüno ün çok önemli olması nedeniyle fan ve fan muşurunun görevini eksiksiz yapması çok önemlidir. Turbo sistemli araçlar atmosferik araçlara göre daha hassas ve çalışma prensibleri  esnek olmaması nedeniyle turbo arızaları gibi durumlar dahi söz konusu olabilmektedir.

Fan muşurunun arıza yaptığını anlamak çok basittir. Fanınız sürekli çalışıyorsa veya hiç çalışmıyorsa fan muşurunun bozuk olduğu anlamına gelir. Belirli periyodlarda değiştirilmesi gereken bir parçadır. Çünkü kronometre gibide kalibrasyonu kaçtığında büyük doğru işlev yapamaz. Sürekli ısıya maruz kalması kalibrasyonunu bozmaktadır. Bu sebepten dolayı belirli periyodlarda değiştirilmesini tavsiye etmekteyim. Günümüzde gelişen teknoloji ile birlikte araçlarının üzerindeki sistemler daha fazla elektronik kart beyinleri ve röleler ile  güncellendi. Ama sistemin çalışma prensibi değişmedi. Sadece sistem üzerindeki bir parçanın arıza yapması sonucunda elektronik kart beyinleri sayesinde sistem korumaya alınarak büyü bir arızanın önüne geçilmektedir. Günümüz fan muşurları sadece fan pervanesini tetiklemekte kalmadığı gibi tüm sistemlere sürekli olarak bilgi sağlayabilecek teknolojik parçalara dönüşmektedir. Bu sebepten dolayı periyodik olarak değişmesini tavsiye etmekteyim.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir