Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz şaft. Şaft şanzımanın motordan aldığı gücü diferansiyele aktaran ve bu sayede aracın ilerlemesini sağlayan mekanik aktarma devre elemanıdır. Arkadan itişli veya dört çeker araçlarda bulunmaktadır. Önden çekişli araçlarda şanzıman ön tekerleklere çok yakın olması nedeniyle şaft gibi bir aktarma elemanına gerek kalmadan direk akslar sayesinde motorun gücü tekerleklere aktarılabilmektedir.
Sadece arkadan itişli araçlarda şaftta büyük görev düşmektedir. Çünkü aracın gidebilmesi için tüm güç şaftın üzerinden geçmesi gerekmektedir. Özellikle yüksek motor hacimli araçlarda şaftın görevi daha da önem kazanmaktadır. Bu sebepten dolayı bakımları ve kontrolleri muhakkak aksatılmamalıdır. Şaft mafsal diyebileceğimiz bir yapıda aracın gaz tepkilerine veya ani yükselme ve alçalmalarına olumlu tepki verebilen metal bir mildir diyebiliriz. Ancak aracın uzunluğunla orantılı olarak takozları veya askıları olmaktadır. Bu takoz ve askılar aracın karoser ve yürüyen aksamına göre tasarlanmakta sürüş esnasında sorun çıkarmaması sağlamaktadır.
Şaft bakımı yukarıda bahsettiğim şaft askısı ve takozları değiştirilecek yapılmaktadır. Ancak belirli km sonunda üzerinde bulunan cıvatalar ve balans kurşunları da değiştirilmeli yenilenmesi gerekmektedir. Şaft sürekli güce maruz kalması nedeniyle hızlı bir şekilde deforme olmaktadır. Bakımlarını düzenli şekilde yaptırarak zaman içerisinde çıkacak büyük masraflardan kendinizi koruyabilirsiniz. Şaft diferansiyel ve şanzıman için çok önemli bir parçadır. Arızalı kullanılması durumunda diferansiyel ve şanzımana ciddi zararlar vermektedir. Otomatik şanzımanlarda vites geçiş problemlerine kadar ciddi sıkıntılara yol açabilmektedir.
Arkadan itişli araçlarda şaftın arıza yapması yani balanslı olması veya boşluklu olması aracın rot ayarının bozulmasına veya sürüş dengesinin bozulması gibi sorunlar ortaya çıkarabilir. Aracın yürüyen aksamında oluşturduğu vibrasyonun şiddeti sizi rahatsız ettiği gibi aracın yürüyen aksamının hızlı deforme olmasına yol açmaktadır. Drift veya lastik yakmak aracın tüm motor ve yürüyen aksamlarına zarar verdiği gibi şaftına da büyük zarar vermektedir. Bunun yanı sıra yüklü motor sistem modifiyeleri şaftın ömrünü kısaltmakta sürekli sorun çıkarmasına sebep olmaktadır. Bu tarz işlemler sonrasında şaft modifiye edilmeli aracın motor gücüne göre geliştirilmedir.
Ortalama 50.000 km de 1 aracınızın şaftını kontrol ettirmeli sürüş esnasında iken artan vibrasyonlara şaftın yapacağı ihtimali unutulmamalıdır. Sürüş halindesiniz. Gaza biraz daha basıp hızınızı artırdınız. Aracınızı vibrasyon yapmaya başladı ve ayağınızı gazdan çektiniz vibrasyon azaldı büyük bir ihtimalle şaft sorunu olabilir. Şaft önemli bir parçadır. Kontrollerini ve bakımlarını yaptırmayı unutmayınız.