Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz amortisör. Amortisör aracın yoldaki kasisler nedeniyle oluşan sarsıntıları yolcu kabinine yansıtmamasını sağlayan yürüyen aksam elemanıdır. Amortisör sistemi aracın karoseri yapısına göre tasarlanmaktadır. Amortisör yolcunun güvenliği ve sürücünün hâkimiyeti için çok önemlidir. Bu sebepten dolayı amortisör bakımı çok önemlidir.
Amortisör arızaları eğer giderilmez ise aracın tüm yürüyen aksamını bozabilir. Hatta sürüş kısıtlamaları ortaya çıkmasına sebep olabilmektedir. Amortisör genel olarak 2 çeşittir. Gazlı ve yağlıdır. Helezon yay vasıtası ile amortisör sisteminin üzerindeki yük azaltılır veya çalışması kolaylaştırılmaktadır. Amortisör sistemi arıza yapması sonucunda değiştirilmesi gerekmektedir. Ancak eski zamanlarda imkansızlıklar nedeniyle tamir edilmek zorunda kalınmaktaydı. Yedek parça üreten firmaların artması nedeniyle amortisör üretimi artmış ve onarım yapmakla uğraşma gereği duyulmamaya başlanmıştır.
Amortisör sistemi değişmesi gereken durumlarda orijinal olan yedek parçaları kullanmanızı tavsiye ederim. Ancak çok pahalı olması durumunda eşdeğer ürün kullanılmasında eğer kaliteli ürün ise sorun yoktur. Amortisörün kullanıcı hataları nedeniyle arıza yapabilmektedir. Bunlar helezon yayın kesilmesi ve aracın yere yakınlaştırılması, çukurlardan hızlı geçmek ve uygun olmayan jant takılması nedeniyle aracın yürüyen sisteminin esnekliğinin kaybetmesine sebep olmaktır.
Özellikle turbo beslemeli ve büyük hacimli motorlarda sert kalkışlar ve sert vites geçişleri sürekli olarak yapılması durumunda amortisörlerinize zarar verebilmektedir. Aracın karoserinin hasarlı olmamasına rağmen yorgun ve yıpranıp gözükmesinin sebebi amortisörün karoseri kasa sistemine sarsıntıyı fazla vererek karoserin özelliğini kaybetmesine ve hızlı deforme olmasına neden olduğu içindir. Amortisör sistemleri aracın duruşunu büyük oranda etkilemektedir.
Amortisörlerin arıza yapmasına sebep olan en büyük neden ise aşırı yüktür. Aşırı yük amortisörün üzerine düşen kuvveti artırarak esnemesini kısıtlar ve patlamasına neden olmaktadır. Yük taşıyan araçların genelinde helezon yay yerine makas kullanılmasının sebebi de budur. Helezon yay makasa göre daha kuvvetli olduğu için amortisörün üzerine düşen yükü azaltmaktadır. Bir diğer konu ise normal amortisöre spor helezon yay takılarak spor performans süspansiyonu beklenmesidir. Spor süspansiyon sağlanması için sadece helezon yayın değişmesi yeterli değildir. Hem helezon yay hem de amortisör değişmeli hatta yürüyen aksamdan dahi parçaların esneklik ayarlarının değiştirilmesi gerekmektedir. Spor süspansiyon olayı basit bir olay değildir. Amatör işlemlerle istenilen randıman kazanılması mümkün değildir. Teşekkürler.