Herkese merhabalar bu makalemizdeki konumuz 3 silindir motorlar. 3 silindir motorlar isminden de anlaşıldığı gibi normal 4 silindirli motorlardan 1 silindir çıkarılarak tasarlanan motorlardır. 4, 6, 8, 12 gibi kardeş piston çalışma mantığının dışında, yakıt tasarrufu ve motor üretim maliyetinde tasarruf sağlanmak için tasarlanmıştır. Dizel ve benzinli araçlarda bulunan bu sistem hemen hemen her markada kendilerine has çalışma mantıkları ile üretilmiştir.
İlk zamanlarda üretilen 3 silindir motorlar randımanlı ve uzun ömürlü olmasa da teknolojinin ilerlemesi ile birlikte bu durum ortadan kalkmıştır. 3 silindirli motorların hacmi küçük, ancak performansı büyük hacimli motorlar kadar büyüktür. Sadece 3 silindirli olduğu için daha fazla bakım ve kullanıcı hatalarına karşı hassastır. Elektrik – elektronik sistemler motor sistemlerine fazlasıyla girmesi ile birlikte kullanıcı hata payları daha da esnetilmiştir. Çünkü araçlarda en ufak motor çalışma sistem bozukluğunda aracın çalışmasını kısıtlayarak servis uyarısı vermektedir.
Turbo beslemeli sistemlerin çoğalması ile beraber 3 silindir motorların performansı şaşırtıcı derecede yükselmiştir. Yüksek basınçta çalışmakta olan bu sistemler anlık hızlanmaları etkileyicidir. Ancak 3 silindir motorların algoritması 4 silindirlere göre farklı olması nedeniyle onarım gibi durumlarda yanlış ellere düşmesi neticesinde geri döndürülemez sorunlar ve maliyetler ortaya çıkmaktadır. Yani 3 silindir motorları herkes yapa bilememektedir. 3 silindir motorların çoğu motor revizyonunu kabul etmemektedir. Büyük motor arızalarında sandık motor alınması daha mantıklıdır.
Sarsıntılı ve garip sesli çalışırlar. O kadar garip sesli çalışırlar ki özellikle ilk soğuk marşta motorunuzda bir sorun olduğunu düşünmenize sebep olabilmektedir. Ateşleme veya yakıt sistemi ile ilgili arızaları 4 silindir motorlara göre daha fazla hissettirmektedir.
Periyodik bakım tüm motor sistemlerinde olduğu gibi 3 silindir motorlarda da çok önemlidir. 10.000 km geçirilmemeli hatta 8.000 kmde bir periyodik bakım yapılmalıdır. Benzinli veya dizel yakıtlı tüm 3 silindirli motorlarda yakıt filtresi her periyodik bakımda değiştirilmelidir. Aracın ateşleme sistemi her 50.000 kmde bir yenilenmeli ve orijinal yedek parçalar kullanılmalıdır. Motor soğutma sıvısı kontrol edilmeli özelliğin kaybetmeye başlaması neticesinde değiştirilmelidir.
3 Silindir motor sistemleri teknoloji sayesinde kullanılabilir sistemler haline gelmiştir. Ancak normal motorlara göre daha fazla bakım istemektedir. Bu sebeplerden dolayı aracınızın bakımlarını aksatmayınız. Teşekkürler.