Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Bobin. Bobin ateşleme sisteminin temel elemanıdır. Aküden aldığı akımı yüksek voltaja çevirerek bujilerin enjektörden gelen yakıtı yakmasını sağlar. Bobin aracın yakıtını ve performansını ciddi anlamda etkilemektedir. Eski sistem araçların genelinde 4 pistona tek bobin düşmektedir. Teknolojinin ilerlemesi ile birlikte her pistona tek bobin düşerek aracın performansının daha da iyi sonuçlar vermesi sağlanmıştır.
Her pistona tek bobin düşmesi performans açısından iyi olduğu gibi arıza durumlarında da büyük yarar sağlamaktadır. Sebebi ise her hangi sorun olduğunun ateşlemesi düzensiz veya bozuk olan pistonun bobini değiştirilir ve onarım maliyetinden tasarruf sağlanır. Diğer şekilde 4 pistona tek bobin düşmesi durumunda arıza çözümlenme süreci uzayabilir veya arıza durumunda 4 pistonda etkilenerek zarar daha da büyük bir hal alabilmektedir.
Bobin sadece benzinli motorlarda bulunmaktadır. Dizel motor tiplerinin ateşleme sistemleri benzinli sistemlere göre farklıdır. Bobin arızalarının temelinde aşırı ısınma ve bakımsızlık yatmaktadır. Belirli periyodlar ile bujilerin değişmemesi veya aracın motor sıcaklığı stabil kalmaması nedeniyle bobin zarar görmektedir. Özellikle bobinin motor sisteminin üzerinde montajlı olması kısa süre içerisinde arıza riskini artırmaktadır. Teknolojinin ilerlemesinin çok iyi yönleri bulunduğu gibi kullan at ilkesi olması nedeniyle ürünlerin belirli kullanım ömürleri bulunmaktadır. Bu sebepten dolayı eski zamanlarda olduğu gibi bir bobin uzun kullanımlara uygun olmamakta olup her 50.000 km’de bir değişmesi gerekmektedir. Hem yakıt tasarrufu hem de performans kayıpları engellenmekte ve üretici firma yedek parçadan para kazanması sağlanmaktadır.
Genel olarak bobin arızaları aracınızda gelip geçici performans kayıplarınla başlar ve sonunda tamamen performans kaybı yaşamasına sebep olur. Bununla beraber teklemeler, kısıtlı performans uyarısı, yakıt tüketim yüksekliği ve enjektör arızalarına sebep olur. Bobin değişim sırasında bujilerin değişmesi aracınızın motor ömrü için daha da iyi olabilmektedir. Bobin değişimi gerektiği durumlarda orijinal veya eşdeğer yedek parça kullanmanızı tavsiye ederim. Yan sanayi yedek parçalar orijinal gibi performans yeterliliği sağlayamamaktadır.
Turbo sistemli araçların kullanım şekline göre motor periyodik bakımları sırasında bobin fonksiyon testi yapılarak bobinin durumu kontrol edilmeli ve bazı olumsuz durum nedeniyle araca atılan anlık statik arızalar, arıza tespit cihazı vasıtası ile silinmeli beyinde kalıcı arıza kalmaması sağlanmalıdır. Teşekkürler.