Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Triger Kayışı. Triger kayışı motor sisteminin temel yapı taşıdır. Üst kapak sibop sistemi ve alt krank piston sistemini senkronize şekilde çalışmasını sağlayan zincir veya kayış sistemli halatlardır. Tatbikide triger kayış sistemine dahil olan bazı sistemlerde vardır. Bu sistemler motor soğutma devir daim pompası, yüksek basınç pompası olmaktadır. Sisteme dahil olan bu sistemlerin bakım ve onarımı da önem taşımaktadır. Bu sistemlerden birinin arıza yapması veya onarım yapılması ve tam randımanlı olmaması neticesinde aracın motoruna ciddi şekilde zarar verebilmektedir.
Triger kayışı belirli periyodlarla değişmesi gereken motor sistem elemanıdır. Kayış sistemli olan halatlar ortalama olarak 80.000 km’dir. Fazla kullanılmayan araçlarda 80.000 km beklenmeden ortalama olarak 5 yıl sonunda değiştirilmelidir. Triger kayışı, kayış sistemli olanların halatlarının ham maddesi ipli kauçuk maddedir. Bu sebepten dolayı belirli zaman sonrasında km yapmasa dahi zaman içerisinde kauçuk ham maddeli halat özelliğini kaybederek kopabilir veya uzama yapması neticesinde dişlilerin atlamasına sebep olup motorun arıza yapmasına veya düzgün çalışmamasına neden olur.
Triger kayışı, kayış halat sistemli ve zincir halat sistemli olarak iki tiptir. Zincir halat tip triger sistemlerinin bakım aralıkları kauçuk ham maddeli olan triger sistemine göre daha uzun ve sağlamdır. Ortalama bakım aralığı 140.000 olmaktadır. Ancak periyodik bakımların aksatılması ve kalitesiz orijinal olmayan periyodik bakım malzemelerin kullanılması ortalama bakım km’sini olumsuz yönde etkilemektedir. Bakım aralığının uzatılması tüm motor sistemlerine zararlı olduğu gibi triger sisteminide ciddi şekilde etkilemektedir.
İki tip triger sisteminde de periyodik bakım önemli olduğu gibi bazı dikkat edilmesi gereken unsurlar vardır. Bunlar araba çekmek, gereğinden fazla aracı zorlamak, bilinçsiz yazılım attırmak ve aracınıza uygun olmayan yakıt kullanmak. Bu durumlar triger sistemine uygulanan kuvvetin sınırlarının üzerine çıkması bir kereliğine sorun yaratmasa da ilerleyen zamanlarda oluşabilecek ciddi motor arızalarının habercisidir.
Özellikle turbo sistemli araçlarda triger sistemine normalden daha fazla kuvvet binmektedir. Turbo sistemli araçların ps verimliliği yüksek olması nedeniyle anlık hızlanmaları daha fazladır. Bu da üst kapak ve alt krank piston sisteminin uyumlu çalışmasını sağlarken durumu daha da zorlaştırmaktadır. Triger sistemi görevini yerine getirememesi neticesinde üst kapak ve alt sistem krank pistonlar birbirine çarpışarak motorun kitlemesin yol açarak ciddi maliyetlerin ortaya çıkmasına neden olur. Lütfen triger bakımlarınızı diğer bakımlarınız yaptırmayı aksatmamanız gerektiği gibi aksatmayınız. Teşekkürler.