Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Jant. Jant aracın ilerlemesi için gerekli olan alt takım sistem elemanıdır. Motorda oluşan gücü akslar vasıtası ile janta iletilerek aracın yol üzerinde ilerlemesini sağlamaktadır. Jantın tasarımı çember şeklindedir. İlerlemek için gereken ivmelenmeyi, şekli bakımından tüm geometrik şekiller arasında en uygunudur.
Jant ilk çağlarda lastik v . b sürtünmeyi ve yol tutuşunu arttırabilecek maddeler ile birleşik değildi. Zaman içerisinde teknolojinin ilerlemesi ile birlikte lastik ve benzeri maddeler ile jant desteklenerek hem güvenlik hem de daha uzun ömürlü olabilmesi sağlanmıştır.
Kara taşıtları ile hayatımıza giren tekerleklerin araba için geliştirilmiş hali ve ismidir. Eski zamanlarda yapım için gerekli ham madde yetersizliği ve bulunan ham maddelerin işlenememesi nedeniyle gelişim şu an ki zamana göre yavaş olmuştur.
Jantlar temel olarak iki çeşittir. Alüminyum alaşım jantlar ve saç alaşımlı jantlardır. İkisini birbirinden ayıran en belirgin özelliği üretilen ham maddesidir. Günümüzde teknolojinin ilerlemesi ile birlikte jantların ham madde ve çeşitleri artırılmıştır. Plastik, kauçuk v . b esnek ve güçlendirilmiş maddeleri işleyerek jant üretilmektedir. Plastik ve benzeri maddeler daha günümüze tam anlamı ile giremese de savunma sanayisi ve özel yapım araçlarda kullanılmaya başlanmıştır.
Şu anda genel olarak kullanılan jant tipleri konusunda bilgi vermek gerekirse, alüminyum alaşım jantlar hem sağlam hem de saç jantlara göre daha hafiftir. Tatbikide bu jantlar imitasyon değil ise. İmitasyon olan jantlar saç janttan daha da ağır olmakla beraber sağlamlık açısından da gerekli randımanı vermemektedir.
Saç alaşımlı jantlar ağır ve bazı jant tasarımları nedeniyle kasiste veya çukurlarda yamularak aracınızın alt takım malzemelerinde ve sürüş güvenliğinin tehlikeye girmesine neden olmaktadır.
Jantların ağır ve zayıf olması aracınızın için büyük bir problemdir. Yakıt sarfiyatı, performans kaybı yol tutuşu sorunları, balans, lastiklerin hızlı deforme olması gibi ciddi sorunlar ortaya çıkarabilmektedir.
Jant tatbikide arabaya yakışanı takılmalıdır. Ancak araca alt takım olarak uyum sağlayabilen ve motor hacmi bakımından da uygun olanı takılmalıdır. Jantın araca takılmadan önce teknik özellikleri incelenmelidir. Büyük inç ve en ölçüleri yol tutuşuna ciddi katkısı var gibi gözükse de motor hacmi ile uyuşmaz ise yanlış bir seçim olmaktadır.
Temel iki jant çeşidi için dikkat edilmesi gereken kurallar aynıdır. İki çeşitte de yol üzerinde bulunan kasis ve çukurlara girilmekten kaçınılmalı kaldırıma çıkmak gibi yanlış bir davranış yapılmamalıdır. Lastik havaları kontrol edilmeli bunun yanı sıra balanslı bir şekilde kullanılmamalıdır. Teşekkürler