Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Sıfır arabalar. Sıfır araba almak herkesin hayalidir. Ancak ülkemiz şartları ve maddi durumumuz nedeni ile isteğimiz olamamaktadır.
Sıfır araba üretimi dur durak bilmeden devam etmekte. Neredeyse tek bir fabrikada dakika başına 1 araba düşecek kadar araba üretilmektedir. Bu kadar üretim gerçekleşirken neden hala sıfır araba piyasası yüksek, kimsenin anlam veremediği bir muammadır. Sıfır araba alıyorsunuz. Aynı akıllı telefon gibi 1 sene sonra üzerine tek bir özellik eklenmiş modelli çıkıyor, ama aracın görünüşü kasası aynı. Sadece tek bir özellik sayesinde bu araba yeni model oluyor. Sıfır arabaların ve ikinci el arabaların başlıca çarpışma sebeplerinden biri bu olduğuna inananlardanım.
Senede ülkemizde bulunan tek bir fabrika ortalama 300 bin araba üretmekte. 8 Adet araba üretimi yapan fabrika olduğunu varsayarsak senelik olarak bizim ülkemiz için iyi bir istihdam sağlamaktadır. Sadece Ülkemizde bu kadar araba üretilmesi ve başka ülkelerinde ortalamaları corona virüsü öncesinde geçtiğimiz 5 senenin dünyada senelik araba üretim sayısı 86 milyondur. Dünyamızda ciddi derecede araba tüketiminin ortada olduğu gibi Türkiye ‘ de tüketim olarak ilk 10 sıralamasına girmektedir.
Peki bu kadar araba üretilmesi gerçekten gerekli mi ?
Dünyamızda oluşan olumsuz olaylara bakılırsa. Savaşlar, doğal afetler ve en etkilisi trafik kazalarının nedeniyle arabalar üretildiği gibi yok olabilmektedir. Arabaların üretildiği ilk dönemlerden bu yana insanlık için yarar sağlayan bir araç olmuştur. Ancak ilk başladığı dönemlerden günümüze kadar üretim stratejisinin doğru gittiğini sanmıyorum. İlk dönemlere bakıldığında arabalara en az 7 kademe değişiklik yapıldığında üretilirdi. Şu an ise halen klimasız arka camları manuel, park sensörü olmayan arabaların üretildiğini görüyoruz.
Aslında soru şöyle olmalı araba üretim stratejisi doğru mu ?
Birbirlerinden model çalmaya başlayan markalar yada aynı modeli ortak kullanmak araba üretim stratejisine göre doğru mu ?
Üretim olsun diye üretmek dünyamızın öz kaynaklarını tüketmekten başka bir şey değildir. Coronadan önceki 5 senede otomotiv üretim piyasası her geçen gün küçülerek sektör dar boğaza girmekteydi. Küçülmelerin bir kısmı tatbikide bir takım amortismanların etkisi ile olmakta. Ancak temel küçülme sebebi ihtiyaçtan fazla araç üretimine engel olup fiyatların düşmesini engellemektir. Talepten fazla üretilen her şey ucuzlar hatta ayaklar altına iner.
Farz edelim 2000 senesinde 2000 model bir araba aldınız. 1 sene sonra aynı arabaya sadece jant ve tavan açılır ekleyerek tekrar yeniymiş gibi lanse ediliyor. Bu araç 2006 senesine kadar böyle saçma bir üretim stratejisi ile üretilerek öz kaynaklar ve yollar gereksiz teknoloji ile donatılıyor. 2000 senesinden öncesine dönerek bir örnek verirsek eğer, ne kadar gereksiz öz kaynak kullanıldığı daha da belirgin ortadadır. Neredeyse tüm özellikleri aynı firmaya ait ancak farklı isimlerle piyasaya sürdüğü arabaları stratejinin temeline aykırıdır. Tüm markalar için aynısını söyleyemeyiz. Ama geneli uzun yıllar bu şekilde üretim yapmıştır.
Modellerin bile birbirine benzemesinin temel sebebi aynı modellin uzun süre boyunca her yıl yeniymiş gibi lanse edilmesidir. Sonuçta araba tasarımcıları da insandır. Bilinçaltlarına kazılan bu olgular ile nasıl olacaktı da farklı tasarımlar çıkarabileceklerdi.
Günümüz çağında teknolojinin ilerlemesi, öz kaynakların azaldığının fark edilmesi ve yapay zekanın gelişmesi ile bu durum düzelmeye başladı. Corona virüsünden sonra hiçbir şey eskisi gibi olmayacak olsa da bu virüs sayesinde otomotiv sektörün yenilik farkındalığının ve gelişimlerin hızlanmasında katkı sağlayacağını inanıyorum. Özellikle yenilenebilir enerji ile çalışan arabaların tüm ülkeler de tüketiminin hızlı bir şekilde artacağından, ihtiyaç fazlası gereksiz iş gücü için araba üretilmeyeceğinden eminim. Dünyada bulunan çoğu şirketin home ofis v . b sistemlere geçerek dijitalleşmesi otomotiv sektöründe rahatlama sağlayacaktır.
İkinci el arabaların sıfır araçlarla en çok karşı karşıya kalmalarına sebep olan teknik özellik durumu üretim stratejisinin düzelmesi ile ortadan kalkacaktır. İkinci el kendi deformasyonu ve durumu ile kıyaslanarak amortismanların nezdinde dengelenecektir. Teşekkürler.