Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz V kayışı (alternatör kayışı). V kayışı motor sisteminin bel kemiğidir diyebiliriz. V kayışını kısa bir şekilde tanımlamak gerekirse ;
Motor Krank mili kasnağından aldığı gücü şarj dinamo, klima kompresör, direksiyon pompası, ve devir daim motor soğutma pompasına aktararak çalışmalarını sağlamaktadır. V kayışı kopması durumunda motor çalışmaya devam edebilir. Ancak gücü illetti sistem parçaları çalışmayarak motor kendi kendini ciddi arızaya sürüklemektedir. Gelişen teknoloji sayesinde sensör yardımıyla araçlar kısıtlı performans moduna geçerek aracın kendine zarar vermesi engellenir.
V kayış sistemi çalışma bakımında 2 çeşittir.
Kasnaklı sistem hareketli kasnak vasıtasıyla gerginlik ve sökme takma yapılabilir.
Hareketsiz kasnak olmayan tip şarj dinamo hareket yörüngesi sayesinde ayarlanabilir veya söküp takılabilir.
Hareketli kasnaklı olan tipte V kayışı değişeceği durumlarda kit olarak beraber değiştirilir. Hareketli kasnak sistemleri yay gerdirmeli olması nedeniyle belirli zaman ve KM sonunda değiştirilmez ise kayışın kopmasına yol açmaktadır.
V Kayışı çok pahalı bir yedek parça değildir. Ama araç üzerinde yarattığı hasar yüksek maliyetlerde olabilmektedir.
Düşünün ki,
Aracınızın motoru çalışıyor ancak devir daim motor soğutma pompası çalışmıyor ve motor soğutması yapılamıyor. Belirli bir süre sonunda aracınızın fazla ısınarak hararet yapacaktır. Aracın hararet yapması neredeyse motoru komple revize etmek kadar maliyetli bir işlemdir. Şarj dinamo sisteminin çalışmayıp aracınızın aküsünün yaşayacağı hızlı deformasyon ve sonunda değişmesi gerekeceği bu hararet olayının yanında küçük bir sorun olarak kalıyor diyebilir.
Son yıllarda bazı markalar devir daimi motor soğutma sistemini eksantrik sistemine taşıyarak bu sebepten dolayı hararet riskini düşürmüştür. V kayışının kopması belirgin derecede hissedebileceğiniz bir arızadır. Gösterge panelinde bütün ışıklar yanabilir. Yada sadece akü ışığı yanabilir. Aracınızın gösterge panelinde herhangi ışık yanması durumunda emniyetli bir yere çekip aracın motoruna bakınız. Bir sürü ışığı yanması nedeniyle panik yapmayınız. Çünkü akım motordan gidip gelmesi durumunda tüm sistem gelip-geçici aracın elektronik beynine arıza atabilir. Arızanın türü ne olursa olsun. Panik yapmamalısınız. Panik yapmanız durumu daha da karmaşık hal almasına yol açmaktadır.
Nemli havalarda V kayışında kuş sesi gibi bir ses çıkması normaldir. Bu ses gelip geçicidir. Ancak ses geçmiyor ise o zaman servisinize kontrol ettiriniz. Teşekkürler.