Herkese merhabalar bu makalemizdeki konumuz EGR (egzoz gazı geri çevirim valfi). 2000 senesinden sonra üretilen benzinli ve dizel motorlarda genel olarak kullanılmaya başlayan ve son zamanlarda hemen hemen tüm araçlarda standart hale gelen egzoz emisyon sistemdir.
Sistemin çalışma mantığı isminden de anlaşılacağı gibi egzoz gazını geri çevirerek piston içerisindeki ısıyı dengelemek ve emme manifoldundan aldığı yanmamış oksijen ile silindirin içinde yanma sonucu oluşan, azot oksit gazının oranını birbirine karıştırarak azot oksit oranını dengeleyen bir sistemdir. Piston içerisindeki yanma odası sıcaklığını dengeleyerek yakıt tasarrufu soğuk havalarda motorların çalışma sıcaklığına bir an önce ulaşmasını sağlamaktadır. Çevremiz için emisyon bakımın önemli bir sistemdir.
Akaryakıtın kalitesi bu sistem için çok önemli olduğu gibi belirli periyodlar ile arıza yapmadan temizlenmesi gerekir. Tıkanması durumunda arıza lambası ve performans kaybı yaşanabilir. Her motorun temel çalışma prensibi aynıdır. Ancak her marka çalışma prensibine kendilerine has bir takım eklemeler yaparak motor sistemlerini geliştirmişlerdir. EGR sistemi de temel prensip olarak aynı ancak markaların kendilerine has bir takım eklemeler yapıp geliştirerek sistemin verimliliğini artırmaya yönelik çalışmaları devam etmektedir.
Soğutuculu EGR sistemleri arızaları yanlış teşhis sonucunda tüm motorun hasarlı olduğu kanısına varılarak ciddi maliyetler çıkarılabilir. Büyük hacimli motorlarda soğutucunun patlaması ile egzoz kısmına soğutma sıvısı vermesi durumunda aracın egzozundan soğutma sıvısı atmasına hatta teklemesine yol açabilir. Araç soğutma sıvı eksilmesi neticesinde hararet yapmasına yol açar. Piston üzerine stop ettiğiniz andan itibaren soğutma sıvısı doldurması durumunda ilk marş bastığınızda aracınızın piston kolu yamulur veya aracınızın blok kısmında basınç nedeniyle piston kolu çıkarabilir. Günümüzde EGR iptali bir pazar olmuşken ve iptal etmek gerekiyormuş gibi lanse edilirken sizin de EGR valfi ile ilgili bilgi sahibi olmanız gerektiğini düşünüyorum.
Günlük hayatımızda kullandığımız araçlarda EGR valfinin biraz fazla performans veya arıza nedenleriyle iptal edilmemesini şiddetle tavsiye ediyorum. Fabrikasyon performans araçlarının motor dizaynları gereği EGR Valfi ona göre biçimlendirilmesi nedeniyle normal araçlar kadar araç kullanıcılarının üzerinde iptal edilmeli baskısı yapılmamaktadır.
Düzenli bakım görmesi halinde arıza durumu söz konusu bile olmayacağını belirli periyodlar ile enjektör temizleyici katkı kullanılarak sistemi korumalıyız. Devir ’ sız kullanmak baş düşmanıdır. Genelde araçlar az yakıt tüketsin diye gaz pedalına basmaya korkulur. Buda EGR valfinin tam açmamasına ve randımanlı işlem yapamamasına yol açar. Gaz pedalına basmayarak da yakıt tasarrufu yapamadığınızla kalırsınız. EGR sisteminin tam anlamıyla çalışmaması durumunda sistem içerisinde kurumalar olur. Basit bir biçimde arıza durumunu anlatmak gerekirse ;
Sürekli su geçen bir borunun içinden geçen suyun bir müddet sonra geçmesi durması ve bunun neticesinde su borusunun çürümesi veya pas nedeniyle tıkanması gibi bir durum söz konusudur. Devir ‘siz kullanmak ile ilgili yazdığım makaleyi okuyarak EGR valfiniz için yarar sağlayabilirsiniz. Teşekkürler.