Herkese merhabalar bu makalemizdeki konumuz otomatik vites kullanımı. Otomatik vites araçlar genel olarak sorunlu gibi algılansa da en çok tercih edilen araçlardır. Otomatik vites araçlar son yıllarda gelişen teknoloji ile birlikte her segmentte görmeye başladık. Hatta diyebiliriz ki ilerleyen zamanlarda elektrikli araçlarla birlikte manuel ortadan kalkabilir.
Otomatik vites araçların hayatımıza bu kadar girmesi ile birlikte bizimde dikkat etmemiz gereken bir takım durumlar ortaya çıkıyor. Otomatik vites manuel vites gibi her kullanım stilini kaldırabilen bir sistem değildir. Bilinçsiz yapılan ufak bir hareket bile ciddi sorunlara yol açabilir. Otomatik vites şanzıman öncellikle seyir esnasında boşa atılmamalıdır. Otomatik vites dediğimiz zaman yarım otomatik, tam otomatik, DSG, cvt, zf, multıtronik veya buraya yazmadığım tüm otomatik şanzıman çeşitlerini kapsamaktadır.
Şu şanzıman sorunsuzdur. Bunu tercih etmelisiniz. Gibi bir teori söyleyemeyiz. Sorunları ile alakalı ayrım yapamayız. Ancak sürüş konforu olarak tam otomatik şanzıman çeşitleri sürücüyü diğer şanzıman çeşitlerine göre daha fazla memnun ettiğini düşünüyorum.
Otomatik şanzımanların hepsi randımanlı çalışmaktadır. Ancak ülkemiz şartları gereği motor hacimleri düşük olması nedeniyle otomatik şanzımanlar bu durumdan olumsuz etkilenmektedir. Bir aracın manuel yada otomatik şanzımanını olumsuz etkilen faktör motor hacmidir. Motor hacmi yükseldikçe şanzımanın üzerine düşen olumsuz durumlar azalmaktadır. Tabi şanzımanların üstüne binen en büyük olumsuzluklar kullanıcı hataları ve zorlamalarıdır. Motor hacmi büyükte olsa kullanıcı hataları ve zorlamaları nedeniyle şanzımanlar aynı şekilde ciddi hasarlar alabilmektedir.
Aracınız park etmek için yanaştınız. Ardından D konumunda veya R konumundan direk P Konumuna almayınız.
İşlemi şu şekilde yapınız ;
– D veya R konumunda
– Fren pedalına basın
– N konumuna alın.
– Ardından fren pedalından ayağınızı çekip tekrar basınız. Bu işlem sırasında yükün şanzımandan çıktığını fark edeceksiniz.
– El frenini çekiniz.
– Daha sonra vitesi P konumuna getiriniz.
– P konumuna getirdikten sonra 3 saniye sonra stop edebilirsiniz.
Anlatırken size uzun gibi gözükebilir. Ancak çok kısa bir işlem olduğu gibi kısa zamanda alışkanlık haline getirebilirsiniz. Bu şekilde kullandığınız takdirde şanzımanınız uzun ömürlü olacaktır.
Aracınızı ilk çalıştırdığınızda hemen kalkış yapmamanız motorunuzun sağlığı içinde ne kadar önemli ise, aynı şekilde şanzımanınız içinde çok önemlidir.
Otomatik şanzımanın kullanımı ile ilgili dikkat etmeniz gerekenleri sıralamak gerekirse ;
– Rampa çıkarken manuel viteste kullanmak
– Spor kullanımlarda manuel viteste kullanmak
– Bayır aşağı inerken manuel viteste kullanmak
– Patinaj yaptırmaktan kaçınmak
– Şanzıman yağını periyodik olarak kontrol ettirmek
– Şanzıman yağını periyodik olarak değiştirmek
– Şanzımanınız ağır bakımını yaptırmanız
– Seyir halindeyken N konumuna yanı boşa almamak
Bu sıralamadakilere dikkat etmeniz durumunda şanzımanınız uzun ömürlü ve sorunsuz olacaktır. Şanzımanınızdan sürüş esnasında uygun verimi alabilmek için gaz pedalı tepkimelerine hakim olmanız gerekir.
Motor performansında bir kısıtlama olması durumunda şanzımanınızdan gerekli verimi alamamanıza yol açacaktır. Özellikle sonrada takılan LPG ‘ li araçlarda LPG araca uyum sağlamaması sonucunda otomatik şanzımanın arıza geçtiği görülmektedir. Arızanın sebebi LPG olduğu anlaşılmaması gibi durumlarda sebepsiz yere şanzımanınızın sökülmesine neden olur. Gereksiz yere maliyetler ortaya çıkar. Otomatik şanzıman sürüş konforu açısında mükemmeldir. Ancak her güllün bir dikeni var. Bunlara dikkat etmelisiniz. Teşekkürler.
1 Comment
[…] Otomatik ve Manuel […]