Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Hasar kaydı. Hasar kaydı günümüzde en çok tartışılan konulardan biri olmakla beraber bilgi kirliliğinin bolca olduğu ve herkesin kafasını karıştıran konulardan birisidir.
Nedir bu hasar kaydı?
Tek taraflı ya da iki aracın maddi bir hasara ugraması sonucunda araçlarda oluşan hasarı Sigorta şirketinin ödemesi durumunda, ödediği miktarı Hasar Kaydı olarak sisteme (SBM) girmesidir. Sistemin algoritması bazen düzgün çalışmadığı için yüksek veya düşük hasar kaydı çıkma gibi durumlar söz konusu olabilmektedir. Hasar kaydı bundan ibaret bir durumdur. Tatbikîde sizlerin kafasını karıştıran hasar bedelleri çıkabilir. Bunu basit bir şekilde anlatmamın hepimizin yararına olacağını düşünüyorum. Çünkü oto alım satım ekspertizleri veya fiyat kırmak için tüm karışıklıkları yaratan insanlara taviz vermemelisiniz.
Öncelikle bir araca ne olduğu değil. Nasıl yapıldığı önemlidir, demek istiyorum.
Orta segment bir araç aldınız, günümüz piyasasında aracın çoğu aksamı plastik ve ayrı biçim montajdan ibarettir. Önden, yandan, arkadan, altında, üstünden hiç fark etmez. Herhangi bir yerinde çarpmanız veya çarpılmanız durumunda, ciddi hasar maliyetleri çıkabilir. Orta segment sıfır ayarında bir araç günümüz piyasasında 80.000 TL – 140.000 TL aralığında gezmektedir. Bu aralıkta gezen bir aracın markası ne olursa olsun. Yedek parçası pahalıdır.
Ufak gibi gözüken bir hasarda 20.000 – 50.000 veya daha yüksek rakamlı hasarlar olabilir. Bunun sebebi parçaların ve işçiliklerin pahalı olmasıdır. Sigorta şirketleri yüksek hasar çıkması gibi durumlarda pert diyerek ihaleye sokup satar. Ancak genel olarak bu araçları plakalı ruhsatlı yada çekme belgeli yani tekrar trafiğe sokulabilecek şekilde elinden çıkarır. Bu aracı alan kişilerde eğer işçiliğe önem veren işini laiki ile yapan bireyler ise aracı işçilik ücretinden feragat ederek veya yüksek parça ıskonto alarak aracın onarımını yapar, eski haline çevirir. Tatbikîde böyle olamayacak araçlarda vardır. Bunlar zaten ilk bakışta kendini belirtebilecek kadar kötü durumdaki araçlardır. Hasar kaydını aracın geçmişte neler yaşadığını hangi zamanlarda başına bir olay geldiğini öğrenmek için kullanmalısınız. Ön yargılı olarak bu araçta şu kadar hasar kaydı var. Buna hiç bakmayalım gibisinden olmayınız. Hasar kayıtsız ama herhangi hasar kayıtlı bir araçtan çok çok daha kötü durumda trafikte gezen araçlar bulunmakta. Hasar kaydı size bilgi vermek için var. Aracı daha görmeden yorumlamak için değil.
Pert kelimesi anlam bakımında sigorta prosedürleri gereği tam hasar görmesi demektir. Pert denildiği zaman araç takla atmış, 5 parçaya ayrılmış, anlamına gelmez. Pert kelimesi o anki hasar durumunda aracın bir parçası yada bir kaç parçasının pahalılığından dolayı sigorta teminatlarına yakın veya geçmesi durumunda araç için prosedür gereği pert ibaresi kullanılmaktadır. 2010 yılında pert denen bir aracın, çıkan hasar maliyeti 2020 yılına göre çok düşük bir rakamdır. 2010 yılında fiyat yüksekliğinden dolayı pahalıdır. Ancak 2020 yılında fiyatları düşeceği için pert denilemez ve pert işlemi yapılmaz. Bu örnekleri çoğaltabiliriz. Para birimlerinin değişmesi, paranın değer kaybetmesi, ekonominin dalgalanması gibi durumunların hepsi Hasar Kaydını etkilemektedir. 2010 yılında orta segment bir araçta oluşan 8.000 TL’lik hasar o zamanlarda çok yüksekti. Ancak o zamanda o araç o dönemde 20.000 TL idi. Ancak yaşadığımız senede 2010 senesinde yazılan Hasar kaydının tutarı aynı araçta 8.000 TL olunca çok normal karşılıyoruz. Ekonomik dalgalanmalar o dönemde 20.000 TL olan aracın rayiç bedelini yükselttiği için o rakam basit kalmaktadır. O zaman pert gibi görünen araç simdi nasıl pert olmuyor?
Bunun bir diger sebebi ise ünlü Türk yazar Cemil Meriç’in dediği gibi insanlar sevilmek için yaratıldılar, eşyalar ise kullanılmak için. Dünyandaki kaosun nedeni; eşyaların sevilmeleri ve insanların kullanılmalarıdır. Bu söz tüm piyasanın dengesizliğini açıklamaktadır.
Arabanız bir eşyadır, bir araçtır, ihtiyacınızı gideren bir makinedir. Gereğinden fazla değer vererek eskiyen bir nesnenin değerini artırmayın. Özellikle oto alım-satım yapan kişiler insanların saf duygularını kullanarak, kullanılmak için yaratılan bir nesneyi gereksiz değer ekleyip bundan haksız kazanç elde etmekteler. Hasar Kaydı bunların başını çeken çok kolay algı operasyonu yapılabilen bir sistemdir. Sigorta şirketi tekrardan onarılamayacağını tespit ettiği araçların çoğunu belirleyip hurda belgesine ayırmakta yani trafiğe tekrar giremeyecek şekilde çıkarmaktadır. Oto alım-satım ekspertizleri videolarını izleyip paranoyak olmamaya dikkat ediniz. 83 Milyonluk Türkiye nüfusunda muhakkak kötü onarılmış araçlar olacaktır. Ancak bunun tüm Türkiye için geçerlidir diyemeyiz. Hasar kaydı bilgi içindir, yargılamak için değil. !
Teşekkürler…