Herkese merhabalar bu makalemizde konumuz yabancı plakalı bir araç ile kazaya karıştığınız zaman yapmanız gerekenler. Konuyla alakalı yetkili kurum Türkiye Motorlu Taşıt Bürosudur. Yapılması gereken işlemleri aşama aşama belirttim.
Başınıza bu tarz bir olay geldiğinde veya gelmeden buradanda bilgi sahibi olmanızı istedim. Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu ile yapacağınız işlemler için linkide paylaşmaktayım. https://www.tmtb.org.tr/
A. Yabancı plakalı bir araç ile kazaya karışmanız halinde, tazminat başvurusu nereye yapılır?
A.1 Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu’na başvurabilirsiniz!
Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu (TMTB) geçerli yeşil kartı bulunan yabancı plakalı araçların Türkiye’de bir zarara sebebiyet vermeleri halinde yeşil kartı düzenleyen yurt dışındaki sigortacı adına devreye girerek.
Zarar gören(Mağdur) üçüncü şahısların zararlarını karşılamaktadır. Daha fazla detay için web sitemizi ziyaret ediniz.
B.1 Ekteki başvuru formu doldurulur ve form mağdur araç sahibi tarafından imzalanır ve gerekli belgeler ile birlikte Büromuza e-posta ya da kargo ile gönderilir.
Başvuru formunun eksiksiz ve doğru doldurulması sürecin hızlı işlemesi için çok önemlidir!
B.2 Talep formu doldurulurken dikkat edilmesi gerekli hususlar;
B.2.1 Talep Formu bilgisayarda doldurulabilir ve sonrasında imza için çıktı alınır. Ya da direkt çıktı alınarak elle doldurulabilir ve imzalanır.
B.2.2 Zorunlu alanların doldurulması gereklidir. Zorunlu alanlar (*) işareti ile gösterilmiştir.
B.2.3 Form, mağdur araç sahibi tarafından imzalanmalıdır. İmzasız talep formları kesinlikle işleme alınmaz.
B.2.4 Aracın bulunduğu servis bilgilerinin eksiksiz belirtilmesi gerekir. Servis bilgilerinin eksiksiz ve doğru olması eksperin hızlı yönlendirilebilmesi için çok önemlidir.
Araç herhangi bir servise götürülebilir. (Büromuzun anlaşmalı servisi yoktur, parça tedariki yapılmaz.)
B.2.5 Mağdur araç, talep formu doldurulduğu esnada bir servise götürülmemiş veya aracın gideceği servis henüz belirlenmemiş ise;
eksperin aracı göreceği yerin tespiti için talep formu üzerinde “Servis Adresi” kısmına aracın bulunduğu adresin yazılması gerekmektedir.
B.2.6 Dosya ile ilgili bilgilendirmeler tarafınıza e-posta ve/veya mesaj ile yapılacağından aracın sahibine ve aracın bulunduğu servise ait e-postaların okunaklı ve doğru yazılmaları önemlidir.
C. Başvuru için gerekli belgeler nelerdir?
C.1 Eksiksiz doldurulmuş ve mağdur araç sahibi tarafından imzalanmış başvuru formu,
C.2 Trafik polisi tarafından düzenlenen Kaza Tespit Tutanağı veya taraflarca düzenlenmiş Anlaşmalı Kaza Tespit Tutanağı (AKTT) (Anlaşmalı Kaza Tespit Tutanağı üzerindeki zorunlu alanlar doldurulmuş olmalıdır),
C.3 Mağdur araca ait ruhsat kopyası,
C.4 Kazaya neden olan yabancı plakalı araca ait yeşil kart veya yeşil kart bilgisi (yeşil kartı düzenleyen sigortacı, yeşil kartın numarası, yeşil kartın başlangıç ve bitiş tarihi vs),
Kazaya neden olan araca ait yeşil kart (sigorta) kopyasının gönderilmesi dosyanızın daha hızlı sonuçlanması için gereklidir.
Yeşil kart örneğini görmek için web sitemizi ziyaret ediniz.
C.5 Dosyanızın daha hızlı sonuçlandırılabilmesi için tarafınızda bulunan yabancı plakalı araca ait tüm belgeleri Büromuza gönderiniz!
D. Başvuru sonrası, dosya açılmadan önce TMTB tarafından hangi işlemler yapılır?
D.1 Öncelikle gönderilen belgeler arasında dosya açmak için gerekli olan belgelerin olup olmadığı kontrol edilerek;
eksik belge olması halinde dosya açılmaksızın, eksik belgenin tamamlanması talep sahibinden istenir.
D.2 Belgelerin tamamlanması sonrasında, belgeler arasında yabancı plakalı aracın yeşil kart sigortacısı ile ilgili bilgi ya da belge olup olmadığı kontrol edilir.
(Yeşil Kart Poliçe bilgileri sistemimizde bulunmamaktadır. Yeşil Kartın geçerliliği ilgili ülke Bürosu veya sigortacı ile yazışma yapılarak tespit edilir.)
D.3 Yeşil karta ilişkin bilgi var ise yeşil kart sigortacısının Türkiye’de atanmış ve Büromuz tarafından onaylanmış bir temsilcisi olup olmadığına bakılır. Yeşil kart sigortacısının
Türkiye’de bir temsilcisi var ise talep ilgili temsilciye iletilir ve temsilci bilgileri ve iletişim detayları talep sahibine bildirilir.
Bu durumda talebiniz ile ilgili bu temsilci ile irtibat kurmanız gerekmektedir.
D.4 Yeşil karta ilişkin bilgi yok ise ya da yeşil kart sigortacısının Türkiye’de atanmış bir temsilcisi bulunmuyor ise;
bu durumda Büromuzda bir hasar dosyası açılır ve referans numarası ve talebiniz ile ilgili gelişmeler hakkında bilgilendirme yapılır.
E. Hasar dosyası açıldıktan sonra TMTB tarafından hangi işlemler yapılır?
Büromuza iletilen belgeler arasında yeşil kartın var olup olmadığına göre dosyanın süreci farklı ilerlemektedir.
Bu nedenle öncelikle kazaya neden olan yabancı plakalı araca ait bir yeşil kart olup olmadığı kontrol edilir.
E.1 Yeşil Kartın mevcudiyetine ilişkin değerlendirme yapılır.
E.1.1 Yeşil kart bilgi ya da belgesi var ise;
Yeşil kartı düzenleyen sigortacıdan yeşil kartın geçerli olduğuna ilişkin onay sorulur.
Tazminat talebinin Büromuz tarafından değerlendirmeye alınabilmesi için yeşil kartın geçerli olduğuna ilişkin onay alınması zorunludur.
Yeşil kartın geçerliliği ile ilgili cevap süresi her dosya bakımından değişiklik göstermektedir.
E.1.2 Yeşil kart bilgi ya da belgesi yok ise;
Öncelikle yabancı plakalı araç için yeşil kart sigortası düzenlenip düzenlenmediği ve düzenlendi ise sigortacısının hangi şirket olduğuna ilişkin yabancı ülkelerdeki Bürolarla yazışma yapılarak araştırma yapılır.
Talebin Büromuz tarafından değerlendirmeye alınabilmesi ve gerekli hallerde eksper görevlendirilebilmesi için yabancı plakalı araca ait geçerli bir yeşil kartın tespit edilmesi zorunludur.
Yeşil kartın mevcudiyetine ilişkin bu araştırma süresi her dosya bakımından değişiklik göstermekte ve sonuç bazı dosyalar bakımından zaman alabilmektedir.
E.2 Eksper atanıp atanmayacağı ile ilgili değerlendirme yapılır.
Eksper atanması halinde atanan eksper ile ilgili bilgilendirme yapılır.
Eksper görevlendirilmeyen hallerde dosya sorumlusu tarafından gerekli bilgilendirme yapılır.
E.3 Evrakın tamamlanması ile talebin değerlendirmesi yapılır.
Yeşil kartın geçerliliği konusunda onay gelmesi ve gerekli belgelerin tamamlanması ile dosya değerlendirilir ve kusur durumu da göz önünde bulundurularak sigorta kapsamındaki taleplerin ödeme işlemlerine geçilir.
F. Başvuru ile ilgili TMTB tarafından hangi aşamalarda bilgilendirme yapılır?
Büromuz tarafından yapılacak her türlü bilgilendirme tarafınızdan doldurulmuş olan talep formu üzerinde belirtilen telefon numarasına ve/veya e-posta adresine yapılır.
Bu nedenle form üzerine aktif olarak kullandığınız, geçerli e-posta ve telefon bilgilerinin yazılması önemlidir.
F.1 Büromuz tarafından bilgilendirme yapılacak haller aşağıdaki gibidir:
F.1.1 Başvurunuz tarafımıza dosya açmak için gerekli evrak kontrolü yapılır ve varsa eksik evrak bilgisi, yoksa evrakın tarafımıza ulaştığı bilgisi verilir. (E-posta ile)
F.1.2 Talebiniz ile ilgili açılan dosyanızın numarası tarafınıza bildirilir.(E-posta ile)
F.1.3 Eğer aracınıza eksper yönlendirmesi yapılacak ise eksper yönlendirmesinin hemen ardından tarafınıza eksper bilgileriniz iletilir. (E-posta ile)
F.1.4 Dosyanız ile ilgili eksik evrak olması halinde, eksik evrak talep edilir. (E-posta ile)
F.1.5 Ödeme yapılması durumunda, ödeme bilgisi tarafınıza bildirilir.(E-posta ve Mesaj ile)
F.1.6 Talebinizin reddi halinde ret yazısı tarafınıza gönderilir. (E-posta ve/veya posta ile)
F.1.7 Dosya ile ilgili bir gelişme olmadıkça bilgilendirme yapılmamaktadır.
F.1.8 Tarafımıza telefon ile yapılan bilgi talepleri esnasında dosya numarasının bildirilmesi gerekmektedir.
F.1.9 Araç Hasarı dışında kalan maddi zararlar (Bina, Duvar, Kapı vs.) ile ilgili talepler için de ekli form ile işlem yapmalısınız.
F.1.10 Bedeni zarar taleplerinize ilişkin detaylar için Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu web sayfasını ziyaret ediniz