Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Klima kompresörü. Klima Kompresörü aracın yolcu kabininin özellikle yaz aylarında soğumasını sağlayan, klima sisteminin temel parçasıdır. Klima kompresörü aracın marka ve modeline göre değişmektedir. Ancak temel prensibi yolcu kabinini soğutmaktır. Klima kompresörü vantilatör kayışına bağlı ve motordan güç alarak çalışabilen bir parçadır. Araçların tarihçesine bakıldığında ilk olarak üst Seğmen araçlarda bulunan klima sistemleri son yıllarda teknolojinin ilerlemesi ile birlikte tüm araçlarda bulunmaya başlamıştır.
Klima sistemi klima kompresörü üzerine kuruludur. Klima kompresörü arıza yapması durumunda sistem görevini yerine getirememekte ve arıza sonucunda ciddi masraflar çıkabilmektedir. Klima kompresörleri sistem içindeki bulunan gazı sıkıştırma işlemi sayesinde soğutarak aracın yolcu kabininde bulunan klima radyatörünün soğumasını sağlar ve yolcu kabininin ısısı düşer. Yaz aylarının vazgeçilmezi olan klima sistemi kış aylarında da çok işe yaramaktadır. Ön camda oluşan buğunun hızlı çözülmesini sağlamakta ve görüş mesafesinin engellenmesini önlemektedir.
Klima kompresörü içinde bulunan gazın ve yağın belirli periyodlar ile bakım yapılması gerekmektedir. Bakım yapılmaması durumunda klima kompresörü başta olmak üzere sistem arıza yapmaktadır. Özellikle klima kompresör yağı aynı motor yağ gibi özelliğini kaybetmektedir. Klima kompresörü vantilatör kayış sistemine bağlı olması nedeniyle aracın motor performansını etkilemekte yakıt sarfiyatınızda artırmaktadır. Ancak yeni sistem turbo beslemeli araçlarda yakıt ve performans kayıpları en alt seviyelere indirilmektedir.
Ortalama bir klima kompresörü aracın ps değerinde devreye girmesi durumunda 7 ps etkilemektedir. Turbo beslemesiz ve eski sistem araçlarda bu kayıp büyük oranda hissedilmektedir. Klima kompresörü klima gösterge panelinde belirlemiş olduğunuzun soğukluk seviyesine göre aracın motorunun üzerine düşen yükü artırarak istenilen ısıya düşürmektedir.
Klima kompresör arızaları genel olarak periyodik bakımlarının yapılmaması ve kış ayları boyunca çalıştırılmaması nedeniyledir. Uzun süre çalıştırılmayan klima kompresörleri yağlama yapmaması nedeniyle sistem içinde oksitlenme veya korozyon benzeri kurumlar oluşturarak kilitlenmesine neden olmaktadır. Klima kompresörleri tamamen arıza durumuna geçmeden önce bir takım belirtiler vermektedir. Bunlar,
Klima sistemini devreye sokmanız neticesinde işleve geç girmesi.
Motor sistemi çalışırken klima devrede veya değil durumda iken uğuldamaya benzer ses çıkarması.
Vantilatör sisteminde olan parçaların arıza durumlarına girmesini neden olmak
Yolcu kabinini tam olarak soğutamamak.
Klima devreye girse veya girmese de araçta performans düşüklüğüne sebep olmak.
Klima kompresörü tam anlamı ile sorunsuz çalışması neticesinde aracın motor sisteminin de soğumasını sağlayarak, stabil ısıda çalışmasını sağlamaktadır. Aracın motor sistemine yapılan periyodik bakımlar sırasında muhakkak klima sistem ve kompresörü kontrol ve bakım yapılmalıdır.