Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Restorasyon. Restorasyon bir aracın orijinal hali bozulmadan tüm sorunlarının giderilmesi ve eski yeni haline getirilmesidir. Genel olarak eski veya klasik araçlara yapılan bu işlem zevkli ve önemli bir işlemdir. Restorasyon yapılan araçlar tam anlamı ile onarılmalı veya yenilenmelidir. Gelişi güzel işlemler restorasyon değil bulunan aracı bozan ve Klasiğin değer kaybetmesine yol açan bir işlem olmaktadır.
Bu işlem orijinal parçalar veya eşdeğer parçalar ile tam anlamı ile olabilmekte, ancak orijinal olması aracın değerini bir miktar daha yükseltmektedir. Yedek parça olarak orijinal bulmak bir yana zaman geçtikçe eşdeğer parça bile bulmak zorlaşmaktadır. Bulunması güç olması nedeniyle duruma göre parça üretmek veya dünya genelinde parça araştırılması gerekmektedir.
Genel olarak CUBA v . b ülkelerde halen eski araçlar kullanılmaya devam edilmekte olduğu için yedek parça veya çıkma parça bulma ihtimali aracın marka ve modeline göre kolaylaşmaktadır. Bu tarz ülkelerin yanında üretildiği ülkenin de tüketim kolaylığı nedeniyle parça ve benzeri ihtiyaçlar için uygun olduğunu söyleyebilir.
Aracın tam anlamı ile toplanma işlemi epey zaman almakta ve profesyonel kişiler tarafından yapılması gerekmektedir. Tüm olay 15 dakikalık videoya sığdırılabilir. Ancak 1 sene sürebilmekte hatta geçmektedir. Tam anlamı ile aracı restorasyon yapmak aracın elektrikten tutunda taban megeslerine kadar yenilenmelidir. Bu sebepten dolayı hem uzun süre hem de ciddi maliyetler tutmaktadır.
Restorasyon keyfi bir işlemdir. Maddi yetersizlikle, ortaya çıkan işlem restorasyon olamaz. Ucuz fiyat veren kişilerden emin olabilirsiniz ki o aracı yapamayacaktır. Restorasyonların çeşitleri vardır. Aracın durumuna göre tam, orta ve hafif diye ayrılmaktadır. Tam diye bilerek orta seviye restorasyon yaptırmayın mağdur kalmayın.
Hafif restorasyon orijinal olan ve düşük km ‘ li araçlar için geçerlidir. Bu araçlar özellikle otoparkta yatıyor ise yıpranmadığı için tam anlamı ile hafif restorasyona girmektedir. Dışından ve içinden lokal onarım ve boya temizliği sonrasında hafif restorasyon yapılmış olur.
Orta seviye restorasyon ise aracın mekanik ve elektronik sistemlerinin hemen hemen yarısının sökülerek iç ve dışının tamamen sökülmesi ile oluşan işlemlerdir. Orta seviye restorasyonlarda aracın durumu neticesinde lokal veya kaportanın durumuna göre komple dıştan boyatılabilmektedir.
Tam restorasyonlar ise aracın karoser üzerinde bulunan en ufak cıvataya kadar sökülmesi ve aracın kaportasında bulunan üzerinde bulunan boyanın sökülmesi sağlanması için kumlama işlemi yapılmalıdır. Bu işlem sonrasında çürük ve benzeri kaporta parçalarının bozuklukları ortaya çıkarılarak onarılması gerekenler onarılmalı değişmesi gerekenler ise değiştirilmesi gerektiği tespit edilmelidir. Aracın motoru ve mekanik aksamları da restorasyon yapılmalıdır. Restorasyon yapılaması durumunda tam restorasyon olmamaktadır.
Restorasyon yapılan araç hangi seviyede yapılmış olsa da olsun bakımlı olmalı ve yolda bırakmamalıdır. Restorasyon sonrasın da yapılan işlemin keyfi doyasıya çıkarılmalıdır. Ucuza yapılan her işlemde olduğu gibi restorasyonda da ucuza yapılması sonucunda olumsuz sonuçlarla karşılaşılmaktadır.
Restorasyon işleminde aracın kasa durumu çok önemlidir. Araç çürük olabilir. Ancak kasası salmış olmaması gerekmektedir. Kasası yani kaportasının salmış araçların restorasyonları hem zor hem de istenilen sonuçları vermemektedir. Kaportasının orijinal ve kasasının salmamış olduğu durumlarda ise profesyonel kişiler tarafında yapılmaması durumunda aracın restorasyon sonrasın eski halinden daha kötü bir hal almasına neden olmaktadır. Teşekkürler.