Herkese Merhabalar bu makalemizdeki konumuz Turbo. Turbo aracın motor sisteminde bulunan performans ve güç amaçlı tasarlanmış, yüksek basınçlı motor sistem elemanıdır. Turbo aracın motor sistemine yüksek basınçlı emme yaparak havayı basan ve aynı şekilde egzoz sisteminde basınçlı bir şekilde çıkmasına sağlayarak ciddi şekilde güç ve performans sağlar. Turbo temel çalışma prensibi olarak iki tiptir. Emme sistemli turbolar, çıkış emme sistemli tip turbolardır.
Bu iki temel çalışma prensip olarak turbolar geliştirilmiştir. Geliştirmeler sonucunda bi-turbo, hybrid turbo gibi özellikler oluşturulmuş daha fazla güç vermesi sağlanmıştır. Turbolar ne kadarda gelişse temellinde motorun gücünü arttırmak yatar. Turbo basınçlı sistemler aracın motoruna ciddi katkı sağlar yakıt tasarrufundan tutunda sürüş konforuna kadar büyük oranda etkilemektedir.
Motor sistemlerinin tarihçesine bakıldığında genel olarak dizel motorda daha fazla kullanılan turbolar. Benzinli motor sistemlerine spor otomobillere daha fazla güç yaratmak için eklenmiştir. Ancak turbonun büyük yararı keşfedilmesi nedeniyle artık günümüzde tüm motor sistemlerine eklenmiştir. Bu sayede otomobil üreticileri motor sistem teknolojisini daha da öteye taşıyabilmiştir.
Turbo sistemi basınçlı bir pervanenin üzerine kurulan salyangoz şeklinde bir tasarımdır. Motor yağlama sistemi ve motor soğutma sistemi ile ortak çalışmaktadır. Bu sistemlerin birinde sorun olması neticesinde başta olmak üzere olumsuz etkilenebilecek motor sistem parçasıdır.
Günümüzde 3 silindir ve motor hacmi küçük araçların vazgeçilmesi olan turbolar, silindir hacminin küçük olmasının aracın performansı açısından sorun olmadığını kanıtlamış ülkemizde bizleri yüksek MTV ‘ lerden kurtarmaktadır.
Tatbikide bu kadar yararlı olan bir sistemin bir takım hassas noktaları bulunmaktadır. Öncelikle yağsız kalmak, turbo için büyük zarar teşkil etmektedir. Yağsız kalmak basınçlı dönen pervanenin milinin yağlanmaması nedeniyle kendisini yemesine ve bu doğrultuda parçalanmasına yol açar. Turbo sistemi yağsız kalmaması için aracın yağı düzenli olarak kontrol edilmelidir. Bunun yanı sıra motor soğutma sisteminde sürekli soğutma sıvısı bulunmalı ve turbo çalışma ısısı stabil tutulmalıdır. Daha pratik bir örnek vermek gerekirse aracın motoru ile alakalı olan tüm olumsuzluklar turboyu başta etkilemektedir.
Turbo sistemlerinin sürüş hataları nedeniyle arıza yapmasının temelinde ise iki madde yatmaktadır. Bunlar ;
Araç daha tam anlamı ile yağlama yapmadan hareket etmek
Araç tam anlamıyla rölantiye dönmeden stop etmektir.
Özellikle uzun yolculuklar sonrasında aracınızı rölantide 5 dakika bekletmenizi tavsiye ederim. Motor içinde bulunan tüm sistemlerin rölanti hali ile yağlamaya dönmesi için. Soğuk ilk marşta Turbo tam yağlama yapmaması durumunda hemen arıza yapmamaktadır. Belirli süre sonunda yapılan bu hata turboya zarar verdiği ortaya çıkarak yüksek maliyetli sorunlara yol açmaktadır.
Turbo sistemli araçlarda periyodik bakım ve ağır bakım çok önemlidir. Yağın viskozite özelliğini kaybetmesi ve ağır bakımda özellikle eksantrik kayışı ile bir olan soğutma sıvısı devir daimları görevini tam yapmaması nedeniyle turbonun stabil ısısının üzerine çıkmasına neden olmakta ve turbo arıza yapmaktadır.
Turbo basınçlı motor sistemleri çok keyifli sürüş ve yakıt ekonomisi bakımında en iyisidir. Ancak bakım ve kullanım koşulları hassasiyet gerektirmektedir. Bu doğrultuda hareket etmeniz durumunda turbo ile alakalı olumsuz bir durum yaşama ihtimaliniz en az seviyeye inecektir. Teşekkürler.