Herkese merhabalar bu makalemizdeki konumuz Süspansiyon. Süspansiyon aracınızın bina gibi temel taşıyıcı kolonlarıdır. Bozulması gibi durumlarda aracınızı sürüş esnasın veya park halinde iken olumsuz şekilde etkileyerek kazaya sebebiyet verebilmektedir.
Süspansiyon sistemi aracın şasesine göre şekillenen gazlı, yağlı olmak üzere iki çeşitte ayrılmaktadır. İki sisteminde çalışma şekli aynıdır. Sadece süspansiyon sağlayan noktaların biri gazlı diğeri yağlıdır. Sağlamlık ve parça ömrü açısında ikisi de birbiri ile aynıdır. Körüklü sistemler veya benzeri sistemin çalışması için ana eleman olarak, süspansiyonun seviyesi sürücünün isteğine veya arabanın kullanım detaylarına göre anlık olarak değişim sağlayan bir sisteme çevrilebilmektedir. Son zamanlarda otomotiv sektörünün gelişmesi bu tarz süspansiyon sistemlerinin kullanılmasını teşvik edebilen yöndedir. Anlık olarak ayarlanabilen sistemler konfor veya görsel olarak güzel olsa da sabit ayarlı süspansiyonlara göre daha çok kaza riski taşımaktadır. Aracınızın bir anda yüksek veya düşük hızlarda süspansiyonunun çökmesi canınıza ve malınıza zarar verecektir.
Orijinal olarak tasarlanan sistemler sonradan yapılan sistemlere göre daha da emniyetli olsa da bakımları aksatmadan yapılmalı arıza durumu olmadan kontrol edilmelidir.
Sabit süspansiyon sistemleri, anlık duruma göre ayarlanabilir hale getiren işletmelere referanslar veya servisinizin görüşünü alarak karar vermenizi tavsiye etmekteyim. Bununda yanı sıra aracın şase ve gövde tasarımı göz önüne alınarak anlık olarak ayarlanabilen sistemlerin randımanlı olup olamayacağı kararı aracın kullanıcısı olan sizlerin karar vermesi daha da doğru olacaktır. Anlık olarak ayarlanan sistemleri sadece görüntü nedeniyle tercih etmeyiniz. Süspansiyon aracın sürüş kalitesini artırmak ve güvenliği sağlamak içindir.
Özellikle sabit tip süspansiyonlarda helezon yay ve amortisör senkronizasyonunu bozarak aracın yüksekliğini değiştirmek görünüş olarak güzel gibi gözükebilir. Ancak aracın sürüş esnasında farkında bile olamayacağınız olumsuz tepkilere neden olabilmektedir. Alt takım aks, rotil, direksiyon kutusu, hızlı lastik deformasyonu gibi olumsuz durumlarla da karşı karşıya kalına bilinmektedir.
Aracın yüksekliği ile alakalı değişiklikleri senkronize bir şekilde yapmanız gerekmektedir. Bir aracın yüksekliğini değiştirmeniz neticesinde lastik ebatlarını da yeni olan süspansiyona göre değiştirilmelidir.
Sert olan süspansiyonun yol tutuşu daha iyidir gibi bir kural bulunmamaktadır. Sert süspansiyonda olsa aracın motor hacmi ile senkronize değil ise,
Aracınızın yoldan aldığı tepkimelere hızlı cevap verememesi nedeniyle konfor ve yol tutuş konusunda başarılı olamayacaktır. Aracınızın üzerinde bulunan tüm sistemlerinin birbiri ile senkronize olması ile ortaya başarılı bir sonuç çıkmaktadır.
Sürüş konforunuzu veya yol tutuşunuzu artırmak için öncelikle aracınızın kullanıcısı olan sizin, neler istediği önemlidir. Aracınızın sistemlerinin birbirine olan senkronizasyonu ne kadar önemli ise sizin de aracınızla olan senkronizasyonu o kadar önemlidir. Teşekkürler.