Herkese Merhaba bu makalemizdeki konumuz şarj dinamo. Aracınızın elektrik sisteminin randımanlı çalışabilmesi ve enerji dolu kalabilmesini sağlayan elektrik sistem elemanıdır. 19. Yüzyılda Michael Faraday sayesinde uzun bir ARGE çalışmasının ardından manyetik enerjiden elektrik akımı elde edebileceğini keşfettikten sonra ilk elektrik dinamosunu yapmıştır. Keşfettiği bu sistem zaman içeresinde bir takım gelişmeler sayesinde otomobil sektörüne de fayda sağlayacağı fark edilmiş ve araç motor sistemlerine eklenmiştir.
Kısaca şarj dinamo sistemini anlatmak gerekirse;
Aracın motorunun ve karoserinde bulunan elektronik parçalar aküden akım alarak çalışmaktadır. Ancak aküden alınan akım bir müddet sonra düşecek ve elektronik parçalar yetersiz gelecektir. Şarj dinamo tamda bu sırada yarar sağlamaktadır. Aracınızı çalıştırdığınız andan itibaren V kayışını bağlı olan bu dinamo kayışın onu çevirmesi neticesinde manyetik alandan enerji üreterek aküyü şarj etmeye başlar ve aracın üzerinde bulunan elektronik parçaların aynı akımda çalışmasını sağlamasına yardımcı olur.
Bu şarj işlemini sadece aracınızın motoru çalıştığı sırada yapabilir. Çünkü aracınızın motoruna bağlıdır. Hatta aracınız çalışmadığı sırada teyp v .b elektronik aksamlarını parçalarını çalıştırmanız durumunda bir müddet sonra aküsü istenilen akımı sağlayamaz hatta tamamen boşalır.
Araçların şarj dinamo sistemleri araba teknolojilerinin gelişim sağlamasında büyük rol oynamıştır. Eğer şarj dinamosu olmasaydı, aracınızın elektronik aksamlarının akımına yetebilecek güncel akım sağlanamayacak ve elektronik parçalar arabalara eklenemeyecekti.
Şarj dinamosu arızaları önceden hissedilebilir tepkiler vermeyebilir. Bu yüzden belirli periyodlar ile akünüzü ve şarj etme durumunu kontrol ettirmelisiniz. Şarj etmemesi durumunda akünün içindeki akımın yettiği yere kadar gidebilirsiniz. Gösterge panelinde Akü işareti çıktığı zaman şarj dinamosu veya akünüzde bir sorun olduğu anlamına gelir.
Sürüş esnasında aniden gösterge panelinde akü işareti çıkması durumunda genel olarak V kayışı koptuğunu da hatırlatmak isterim. Şarj dinamo görevini yerine getirebilmesi için V kayışında yardım almaktadır. V kayışı belirli periyodlarla değiştirilen bir parçadır. Eğer değiştirilmez ise koparak V kayışına bağlı olan tüm sistemlerin çalışmamasına sebep olur. Genel olarak V kayışına bağlı olan motor sistemleri şunlardır ;
-Şarj dinamo
-Klima kompresörü
-Direksiyon pompası
-Motor soğutma sıvısı devir daimi
-Yakıt pompası
V kayışına bağlı olan parçalar aracın motor özelliklerine göre farklılık gösterebilir. Ancak şarj dinamo sistemi temel olarak kesinlikle V kayışına bağlıdır.
Şarj dinamo arızaları aracınızın elektronik aksamlarına özellikle beynine ciddi zararlar verebilir. Periyodik bakımlarınızda servisinize muhakkak kontrol ettiriniz. Teşekkürler.
2 Comments
Teşekkür ederim bilgileriniz için siz alternatöre mıknatıs ekliyormusunuz?
Biz Teşekkür ederiz. Hayır eklemiyoruz gerekli manyetik alanı şarj dinoması sağlamakta.